Robert Zemeckisin (Paluu tulevaisuuteen, Forrest Gump) ohjaama elokuva Ensimmäisen asteen yhteys
(Contact) oli yksi suosikki elokuviani katsottuani sen ensimmäisen
kerran ilmestymisvuonnaan 1997, koska siitä löytyi niin monta minua
kiinnostavaa piirrettä: Vahva pääosanainen, Jodie Foster, maapallon
ulkopuolinen elämä ja tiede vs. uskonto pohdinta. Sanoisinpa jopa, että
elokuva vaikutti omiin uskonto pohdintoihini. Se saattoi myös olla osa
syynä siihen, että aloin opiskelemaan uskontotiedettä. Katsoin elokuvan
pitkästä aikaa tv:stä lauantaina.
Elokuvassa koko elämänsä tieteelle ja SETI-hankkeelle omistautunut Eleanor "Ellie" Arroway (Jodie Foster)
yrittää saada yhteyden maapallon ulkopuoliseen elämään. Ellie kokee
esteitä tuloshakuisessa tieteentekemisessään kuten uskonnon ja
rahoituksen katkaisun pomonsa David Drumlinin (Tom Skerritt aka Rooman seriffi) toimesta. Kovan työn tuloksena hän kuitenkin tavoittaa viestin Vegasta, jonne hänet myös lopulta lähetetään. Matkalla tieteelliseen läpimurtoon Ellie tapaa pappismiehen Palmer Jossin (Matthew McConaughey), josta on hänelle iloa romanttisesti, mutta harmia ammatillisesti.
Elokuvassa on paljon hyviä ominaisuuksia, mutta minulta miinuksen saavat:
1.
Elokuva on tarpeettoman pitkä. Sinällään ymmärrän, että oli mehukasta
olla valitsematta ensimmäiselle avaruuslennolle Ellietä hänen ateistisen
elämänkatsomuksensa takia. Uskonnollisen kiihkoilijan sabotoima
avaruusalus oli myös hauska visio, mutta sitten kun Ellie oikeasti
pääsee avaruuslennolle, sitä ei jaksa seurata enää niin kiinnostuneena.
2. Vega oli hieman mauton ja ylisentimentaalinen paikka, mutta hauska vaihtelu muiden sci-fi elokuvien luomille maailmoille.
3.
Loppu vesitti hahmoa. Ellie pääsi kovalla työllä vihdoin matkalle
Vegaan, mutta ulkopuolisten silmissä matka näyttikin epäonnistuneelta
lennolta. Hänen täytyi itkuisena todistella avaruuslennon järjestäneelle
komitealle, että matka todella tapahtui ja että kaikkien piti nyt vain uskoa häntä. Toisaalta oli hyvä, että hän myös tunnusti, että tiedeihmisenä myös hän olisi ollut skeptinen uskomaan
omaa tarinaansa ja kuinka hänen täytyi myöntää, että matka saattoi olla
vain hänen mielikuvitustaan (missä vaiheessa Palmer Joss toki
kurtisteli kulmiaan), mutta Palmerinkin kulmat heltyivät kun Ellie piti
loppupuheensa jossa tunteikkaasti selitti, että kaiken minkä hän tietää
inhimillisyydestä - kokemus oli totta.
Tämä
muuten niin vahva ja itsenäinen tutkija päätti elokuvan heikkona,
parjattuna, itkuisena ja hulluna naisena, jonka täytyi turvautua pappiin
päästäkseen syytösten hullunmyllystä pois. Onneksi kuitenkin ihan
elokuvan lopussa hän saa ”terveen kokoisen apurahan” koska hänen
kuvanauhurinsa tallensi 18h kohinaa, mikä todisti hänen käyneen jossain.
Mielestäni editointi olisi siis toiminut elokuvan kannalta parantavasti. Elokuvan
plussia olivat Jodie Foster, jonka elokuvien parissa viihdyn vaikka
elokuva olisikin suhteellisen ala-arvoinen (tämä elokuva ei sitä ollut)
vain koska hän on niin hyvä näyttelijä ja fiksu sellainen. En ole mikään
suuri Matthew McConaughey fani, mutta tähän elokuvaan hän sopi pappina. Plussaa oli myös näin
vanhana X-files faninan elokuvassa käydyt mielenkiintoiset uskonto vs
tiede keskustelut. Tosin sitä en ymmärrä, että miten uskovaiset
”todistavat” aina Jumalan olemassaolon jotenkin epärelevanteilla
vertauksilla, kuten tässä elokuvassa Palmer selitti kuinka hän vain
tiesi Jumalan olevan olemassa oman tunnekokemuksensa kautta. Ellien
sanoessa, että hän itse haluaisi jotain todisteita kysyi...
Palmer Joss: Did you love your father?
Palmer Joss: Your dad. Did you love him?
Palmer Joss: Prove it. (Saman tapaisella hartaudella kuin elokuvassa On aika tappaa hän pyysi valamiehistöä: Now imagine she's white.)
Aivan kuin tuo vertaus nyt todistaisi Jumalan
olemassaolon, koska Ellie ei osannut todistaa rakkauttaan isäänsä. Tunne
ei ole todiste vaan subjektiivinen kokemus. Vaikeaa on myös todistaa
kateellisuus tai viha muulla kuin teoilla. Tätä samaa yritettiin tuputtaa myös lopussa kun Ellie tiesi kokeneensa Vega-lennon, mutta ei voinut todistaa asiaa mitenkään.
Pidin
siitä, että elokuvan pieni SETI-ryhmä vaikutti niin aidosti
innostuneilta, kun he löysivät ulkoavaruuden kohinasta
säännönmukaisuuksia. Katsojana oli helppo samaistua heidän intoonsa.
Kohina tuli mielenkiintoiseksi ja viestin ratkaisemisesta jännittävää. Elokuvassa
olikin aitouden tunne, tietty uskottava pohjavire miten ehkä
oikeastikin ulkopuolisen elämän löytyminen saattaisi tapahtua. Aitoutta
lisäsi pätkät keskusteluohjelmista ja heidän isännistään kuten Larry Kingistä sekä Jay Lenosta. Elokuvassa oli myös Bill Clintonin digitaalisesti luotu vierailu.
Flashbackit
Ellien lapsuuteen avaavat ovia hänen persoonallisuuteen ja
intohimoonsa tiedettä kohtaan. Mielestäni tiede osoitetaan hyvin hänen
ensisijaisena rakkautena kun yhteisen yön jälkeen Palmer on jättänyt
Ellien yöpöydälle puhelinnumeronsa, jota Ellie tarkkailee hymyillen. Hän
nostaa puhelimen soittaakseen, katsojaa johdatellaan uskomaan, että
puhelu menee Palmerille - väärin - Ellie soittaa kollegalleen. Tiede
tulee ensin, sitten ihmissuhteet. Jodie Foster on uskottava koko elämänsä tieteelle uhraavana todellisena muutoksen tekijänä.
Foster todellakin tekee Contactin, niin kuin jossain Imdb-arvostelussa todettiin.
***1/2
Ohjaaja: Robert Zemeckis
Pääosissa: Jodie Foster, Matthew McConaughey, Tom Skerritt
Kesto: 150min
Valmistusmaa: USA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.