Lainasin kirjastosta "taas yhden vampyyrielokuvan" Daybreakersin, lähinnä koska näyttelijöinä olivat iki ihanat Ethan Hawke ja Willem Dafoe.
Elokuva poikkeaa siinä mielessä muista
vampyyrielokuvista, että tässä he ovat zombien tapaan vallanneet lähes
koko maapallon ja ihmiset ovat vähemmistöä, noin 5% maapallon väestöstä.
Elokuvassa eletään myös tulevaisuutta, vuotta 2019. Ethanin roolihahmo
(Edward Dalton) pyrkii kehittämään veren korviketta, koska vampyyrien
ravinto on uhanalaista. Verenpuutteinen vampyyri nimittäin mutaatioituu
karmivaksi Taru sormusten herramaiseksi örkiksi (Nämä mutaatiot ovat
uskottavan näköisiä ja hienosti maskeerattuja). Vampyyreista koostuva
hallitus, jonka kapuloissa häärää Sam Neillin näyttelemä Charles Bromley, on määrännyt armeijan jahtaamaan ihmisiä heidän ravinnokseen.
Willem Dafoe näyttelee entistä
vampyyria, Lionel 'Elvis' Cormacia, joka on löytänyt parannuskeinon
vampyruuteen. Ethan lyöttäytyy yhteen hänen ja hänen kanssaan kulkevan
pienen ihmisjoukon kanssa, koska humaanisuudessaan haluaa, että
vampyyrit katoaa maapallolta. Hän ei kuitenkaan jaa ideologiaansa
kaikkien vampyyrien kesken vaan politiikalla on osansa pelissä, Charles
Bromley nimittäin ei halua parannaskeinoa: "What's there to cure?"
Mieleeni tulee salaliittoteoriat
lääkeyhtiöistä, jotka olisivat jo löytäneet lääkkeen syöpään, mutta
haluavat pumpata rahaa kansalta, joten myy vain lääkettä selviytymiseen.
Kuten tässä Daltonin kollega on kehittänyt ihmisveren korvikkeen, jonka
Bromley haluaa menevän massatuotantoon vaikka Dalton tietäisi
parannuskeinon.
Suurin osa kohtauksista tapahtuu yöllä,
joten väriskaala on hyvin tumma ja minimalistinen, mikä sopii hyvin
elokuvaan. Huomasin yhdessä vaiheessa, että miltei jokainen toisiaan
seurannut kohtaus oli kuin täydellisesti sommiteltu valokuva valo-varjo
suhteineen. Elokuvassa käytetään myös paljon mielenkiintoisia
kuvakulmia, lähikuvia ja kamera-ajoja. Joskus nämä taiteelliset visiot
ajoivat kuitenkin elokuvan juonen ohi ja visuaalisista tehokeinoista
tuli tarinan pääosa.
Ethan sopii hyvin epätoivoisine kulmineen tällaiseen surumielisen vampyyrin osaan ja Willem Dafoe puolestaan suoriutuu roolista kuin roolista, tässä hieman kahjona ex-vampyyrina. Elokuvassa esiintyvä teknologia on aika mielenkiintoista, kuten päivänvaloon sovellettu auto vampyyreille. Yleensä kun olen tottunut vampyyrielokuvissa näkevän heidän haikailevan tai elävän pikemminkin menneisyydessä.
Vaikka elokuva oli kaunista katsottavaa, huomasin aika ajoin pitkästyneeni. Olen kuitenkin iloinen siitä, että elokuvassa oli patsastelun lisäksi myös ripaus huumoria, mitä niin moneen "vampyyri-elokuvaan" kaipaisin.
Ethan sopii hyvin epätoivoisine kulmineen tällaiseen surumielisen vampyyrin osaan ja Willem Dafoe puolestaan suoriutuu roolista kuin roolista, tässä hieman kahjona ex-vampyyrina. Elokuvassa esiintyvä teknologia on aika mielenkiintoista, kuten päivänvaloon sovellettu auto vampyyreille. Yleensä kun olen tottunut vampyyrielokuvissa näkevän heidän haikailevan tai elävän pikemminkin menneisyydessä.
Vaikka elokuva oli kaunista katsottavaa, huomasin aika ajoin pitkästyneeni. Olen kuitenkin iloinen siitä, että elokuvassa oli patsastelun lisäksi myös ripaus huumoria, mitä niin moneen "vampyyri-elokuvaan" kaipaisin.
"Life's a bitch, and then you don't die."
Sisällöllisesti aika höttöä, mutta visuaalisesti hieno.
**1/2
Sisällöllisesti aika höttöä, mutta visuaalisesti hieno.
**1/2
Ohjaajat: Michael Spierig, Peter Spierig (Undead)
Pääosissa: Ethan Hawke, Willem Dafoe
Kesto: 98min
Valmistusmaat: Australia, USA
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.